Sunday, November 28, 2010

SE POT JUCA PILOTII DE-A DUMNEZEU ?

Acum cateva zile un avion pe ruta Satu Mare-Bucuresti a inceput procedura de decolare.Dupa ce a rulat destul de mult timp pe pista , a inceput in sfarsit sa mearga in linie dreapta cu viteza mare, pentru a decola. In momentul in care avionul ar fi trebuit sa se ridice in aer, pilotul pune insa frana brusca, avionul pierde directia,ociland stanga-dreapta, dar nu iese de pe calea de rulare .

Se aude imediat insotitoarea de bord panicata ,comandand cu ton ridicat pasagerilor sa intinda bratele in fata , si sa tina capul intre maini cu privirea inainte.

Dupa cateva minute de atmosfera de razboi ,viteza scade si se aude comandantul aeronavei spunand ca unul din motoarele avionului s-a oprit , ca este nevoie de o verificare tehnica si ca se amana decolarea.

Pasagerii se asteptau la cel putin o ora de pauza pentru verificari tehnice serioase sau chiar la anularea zborului.

Dupa nici zece minute insa, pilotul ii asigura ca nu s-a intamplat nimic grav, ca a fost doar o eroare de afisaj pe ecranul de comanda,ca totul este perfect si in regula si ca se reia imediat procedura de decolare.

Pasagerii inghit in sec si se pregatesc de taiere.Nu aveau cum sa reactioneze in mod civilizat la aceasta decizie a comandatului de aeronava.

Se reia decolarea si se repeta IDENTIC episodul de razboi si calamnitate de mai sus .

Insotitoarea de bord tipa si mai rau la pasageri si mult mai panicata le spune sa intinda capul inainte, intre maini si sa astepte oprirea avionului, dupa care comandantul ,cu o voce speriata comunica faptul ca aeronava are defectiuni si ca nu va mai zbura.

In acel moment pasagerii cedeaza nervos si incep sa puna intrebari :

Avea voie pilotul sa incerce a doua decolare,fara o verificare tehnica profunda a aeronavei,dupa ce prima incercare i-a aratat clar ca avionul are probleme tehnice ?

Cine i-a dat voie pilotului sa riste vietile pasagerilor si sa se joace de-a Dumnezeu ?

S-a aplicat conceptul dobandit in cei 70 de ani de comunism in Romania :

« Hai, ca merge si asa » ?

Ce s-ar fi intamplat daca motorul se oprea cand avionul avea deja inaltime ?

Am sesizat ca in avion era si Dl Marko Bela si ca din acest motiv a fost trimis un alt avion de la Bucuresti ,anulandu-se cursa de Iasi.

S-a rezolvat astfel problema pasagerilor intarziati dar nu si cea a celor traumatizati psihic de cele doua decolari esuate .Unii pasageri nu s-au mai urcat a treia oara in avion, preferand sa ia trenul .Poate ca ar fi vrut sa faca acest lucru dupa prima incercare esuata,dar au fost anuntati de a doua incercare de decolare numai cand procedura deja incepuse.

Esuarea celei de-a doua decolari este o dovada de iresponsabilitate, inconstienta si lipsa crasa de profesionalism intr-o meserie bazata pe rigurozitate inginereasca si perfecta stare de sanatare fizica si mintala a pilotilor.

Cine il judeca pe pilot in astfel de situatii si raspunde la intrebarea :

Daca pilotul a riscat nejustificat viata pasagerilor este sanctionat sau nu ?

Nu i se suspenda dreptul de a conduce aeronave, macar pentru o luna ?

Cum se manifesta grija fata de pasageri intr-o astfel de situatie ?

Cum se previne repetarea unor astfel de situatii in viitor ?

No comments: