Generatia 21
Sistemul politic românesc actual este cel mai restrictiv
şi discriminatoriu din Uniunea Europeană şi din întreaga lume
democratică
1. România are cele mai restrictive condiţii din Uniunea
Europeană pentru înregistrarea unui partid, fiind nevoie de 25.000 de
membri fondatori, cel puţin câte 700 din minim 18 judeţe, inclusiv
municipiul Bucureşti.
Înregistrarea partidului este, aşadar, dificil de realizat. Dacă
grupul de iniţiativă va dori să se înscrie la tribunal, va constata că
nu poate face acest lucru la fel ca în celelalte ţări ale Uniunii
Europene unde, se poate înfiinţa un partid cu până la 10 membri precum
în Austria, Belgia, Danemarca, Franţa, Italia, Luxemburg, Olanda,
Regatul Unit al Marii Britanii, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia. În
Bulgaria sunt suficienţi 50 de membri, în alte ţări câteva sute de
semnături iar în Polonia şi Estonia 1000. Limita maximă este atinsă în
Portugalia cu 7500 de membri. Nicăieri însă nu e nevoie de mai mult în
UE.
Ştiţi unde e nevoie de mulţi membri fondatori? În Khazahstan! Acesta
este modelul democratic urmat de partidele româneşti care au votat legea
partidelor. Cerinţa privind colectarea semnăturilor în atât de multe
judeţe este arbitrară şi abuzivă, restricţionând şi apariţia unor
partide regionale care activează în numeroase ţări europene şi care
contribuie substanţial la viaţa politică democratică în UE.
Voi ataca în curând această prevederea legii nr. 14/2003 a partidelor
politice la Curtea Constituţională întrucât ea îngrădeşte dreptul de
asociere (Art. 40 din Constituţie) şi dreptul de a fi ales (Art. 37 din
Constituţie).
2. Chiar dacă un partid înnoitor se înregistrează, el nu va
putea să participe la alegeri parlamentare. De ce? Pentru că legea nu îi
permite acest lucru decât dacă plăteşte o taxă de cca 357.000 Euro!
Asta prevede Art. 29 alin. 5 din legea nr. 35/2008 a votului uninominal.
Fiecare candidat trebuie să plătească o taxă de 5 salarii minime pe
economie, adică 3350 RON, întrucât salariul minim pe economie este, în
2011, de 670 RON. Astăzi un Euro este 4,23 RON. Suma totală este de cca
791 Euro/candidat. În Parlament sunt 469 de locuri (137 senator şi 332
deputaţi, plus 18 deputaţi ai minorităţilor naţionale, aşadar 469-18 =
451 mandate). Această sumă de 791 Euro x 451 de candidaţi înseamnă cca
357.000 Euro.
Depozitul cerut pentru alegeri nu este nicăieri atât de mare. Logica
unui astfel de depozit, rambursabil sau nu, este aceea că măsura ar
descuraja persoanele extremiste sau frivole care ar dori să candideze
fără a avea, de fapt, ceva de spus şi care ar face-o pentru amuzament,
crescând în mod nejustificat costurile legate de tipărirea buletinelor
de vot. De asemenea, că astfel de persoane ar dilua calitatea
dezbaterilor politice sau ar folosi campaniile electorale pentru
promovarea unor platforme extremiste marginale.
Dar în ţări precum Belgia, Danemarca, Franţa, Germania,
Ungaria, Italia, Luxemburg, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia,
Spania, Suedia, Ungaria nu este cerută candidaţilor şi partidelor
constituirea unui astfel de depozit la alegeri.
În Austria, fiecare partid care participă la alegeri plăteşte o taxă nerambursabilă de 435 Euro la nivel naţional, aşadar o sumă simbolică. În Cehia, depozitul este de 7000 de Euro la nivel naţional pentru fiecare partid, în Estonia două salarii minime pe economie pentru fiecare candidat. În Grecia este cerută o taxă nerambursabilă de 146,74 Euro pentru fiecare candidat. În Letonia maximum 7100 Euro la nivel naţional în funcţie de câte liste de candidaţi sunt propuşi de fiecare partid în cele 5 circumscripţii ale ţării. În Lituania – un salariu mediu lunar. În Olanda 11.250 Euro pentru fiecare partid la nivel naţional. Aşadar, faţă de o ţară precum Olanda, cu venituri medii de 20 de ori mai mari decât cele din România, taxa cerută în ţara noastră este de peste 30 de ori mai mare!
Iată cum o măsură care are o anumită logică democratică şi care este
rezonabilă acolo unde este aplicată, se transformă în România într-o
taxă excesivă care obstrucţionează drepturile politice, împiedicând
participarea în alegeri a unor formaţiuni politice noi care dispun de
resurse financiare modeste.
Este, desigur, încălcat şi „Ghidul bunelor practici în chestiuni
electorale” elaborat de Comisia Europeană pentru Democraţie prin Lege –
Comisia de la Veneţia şi asumat de către Consiliul Europei, prin
Rezoluţia 1320 din 2003, la Art. 1.3 alin. vi, se prevede că
“Dacă este cerută constituirea unui depozit bancar, el trebuie să fie
rambursabil dacă respectivul candidat sau partid obţine un anumit
rezultat; suma respectivă şi rezultatul electoral nu trebuie să fie
excesive.”
Dacă un partid nu va fi în măsură să plătească această taxă pentru
toate colegiile, el va fi dezavantajat pentru că, pentru prima dată în
istoria universală a alegerilor, sistemul pe de o parte împiedică mulţi
potenţiali candidaţi să participe la competiţia electorală, iar pe de
alta repartizează mandatele în funcţie de voturile obţinute de partide
în toate colegiile uninominale, aşadar la nivelul întregii ţări. Dacă,
spre exemplu, un partid va plasa candidaţi în 25% dintre colegii, atunci
fiecare candidat al acestui partid va înfrunta câte patru candidaţi de
la celelalte partide. Candidaţii acestui partid mai mic vor trebui să
obţină peste 20%, în colegiile lor pentru ca partidul să treacă pragul
electoral pentru a accede în parlament. O astfel de lege nu mai există
nicăieri în lumea democratică, fiind demnă de dat ca exemplu despre cum
anume nu se face o lege electorală.
O lege electorală democratică ar trebui elaborată, în România, în
cadrele prevăzute de „Ghidul bunelor practici electorale”. Dar cine va
dori acest lucru? Şi cine îl va face?
Aşadar, într-un astfel de context nedemocratic şi extrem de
restrictiv, o discuţie despre un partid înnoitor trebuie să aibă în
vedere, obligatoriu, prevederile legii partidelor şi ale legilor
electorale pentru că acestea pot înăbuşi din start orice fel de
demersuri bine intenţionate şi coerent formulate doctrinar de către
grupuri de iniţiativă formate din oameni competenţi şi oneşti.
Poate numerele sunt mici , pentru cei online si pe facebook , insa ca
sa aduni semnaturile fizic ai nevoie de foarta multa determinare ……
2 comments:
Dar VA TREBUI PORNIT, totuşi.
NEAPĂRAT !
Deocamdata ,iar începe MM un simulacru de partid "dă dreapta".
Ea poate.
Să ne săturăm să mai facem şi noi unul..!
Post a Comment